E18 Bjørvika er det største prosjektet vi har arbeidet med i Geovita. De første skisseprosjektene startet opp i mars 1993 og vi har arbeidet mer eller mindre kontinuerlig med løsningsutvikling, prosjektering og oppfølging siden og fram til den offisielle åpningen 17. september 2010.
I Bjørvikaprosjektet har vi delt den geotekniske prosjekteringen med Norges Geotekniske Institutt (NGI).
Etappe 1 (2001-2011) : Nytt vegsystem mellom E18 Festningstunnelen / Rv190 Ekebergtunnelen og E18 Mosseveien med senketunnel under Bjørvika / Bispevika.
Etappe 2 (2009-2015): Riving av Bispelokket og bygging av nytt gatenett som legger til rette for byutvikling i området.
Prosjektomfang Etappe 1: Nytt tunnelsystem mellom Festningstunnelen og Ekebergtunnelen / Mosseveien med planskilte kryss ved Havnelageret og på Sørenga. Ny lokaltunnel mellom Grønlia og Mosseveien. Omlegging av Østfoldbanen og Mosseveien i 800 m med etterfølgende nybygging.
Prosjektomfang Etappe 2: Faseplaner for riving av Bispelokket, ombygging og senking av Nylandsveien samt etablering av nytt gatenett i området med Nyland allé og Sørenggata som hovedforbindelsene. Østre tangent som ny bruforbindelse mellom Sørenga og Schweigaardsgate.